سمینار «آشنایی با صنعت ورمی کمپوست»-مهر 92
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 19:29

 

تولید ورمی کمپوست فعالیتی جدید در سطح کشور و جهان می باشد. انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی با همکاری انجمن های انگل شناسی و بهداشت خوراک دام دانشکده، سمیناری جهت آشنایی با این صنعت رو به رشد و مزایای استفاده از کرم خاکی و کود آلی در کشاورزی و دامپروری برگزار نمود که سخنران مدعو آن مدیر عامل شرکت سایه گستران زندگی ایرانیان و کارآفرین برتر کشور بودند.

اسلایدهای سمینار را می توانید از اینجا دریافت نمایید.



:: موضوعات مرتبط: اخبار انجمن، ،
:: برچسب‌ها: ورمی کمپوست, انجمن اپیدمیولوژی,
انتشار چهارمین شماره نشریه مراقبت
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 19:15

چهارمین شماره نشریه مراقبت (نشریه مشترک انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی دانشگاه تهران و دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور) منتشر گردید.
لطفاً برای دریافت این شماره نشریه اینجا کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: اخبار انجمن، نشریه مراقبت، ،
:: برچسب‌ها: نشریه مراقبت, انجمن اپیدمیولوژی, سازمان دامپزشکی,
گزارش کارگاه آموزش Stata- سطح یک- پنجم و ششم شهریور ماه 1392
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 23:10

 

کارگاه روز سه شنبه مورخ 5 شهریور ماه 1392 رأس ساعت 8:30 در سالن پورمهدی واقع در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آغاز گردید. دکتر حمید شریفی (متخصص اپیدمیولوژی و استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان) مدرس کارگاه بودند که ضمن تسلط کامل به مطالب، بیانی رسا و گیرا داشته و پس از تدریس هر مطلب از دانشجویان شرکت کننده سؤال پرسیده و یا رفع اشکال می‌نمودتد.

این کارگاه دو روزه به چهار بخش (آشنایی با نرم افزار، چگونگی وارد کردن داده ها، آنالیزهای مقایسه میانگین، چگونگی رسم نمودار) تقسیم گردید که هر روز دو بخش آن ارائه شد. در پایان نیز به شرکت کنندگان تمریناتی برای مرور مباحث داده شد تا ضمن یادگیری مطالب، تسلط بیشتری پیدا کنند.



:: موضوعات مرتبط: کارگاه های انجمن، اخبار انجمن، ،
:: برچسب‌ها: کارگاه Stata, انجمن اپیدمیولوژی,
انتشار سومین شماره نشریه مراقبت
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 8:34

سومین شماره نشریه مراقبت (نشریه مشترک انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی دانشگاه تهران و دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور) منتشر گردید.
لطفاً برای دریافت این شماره نشریه اینجا کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: اخبار انجمن، نشریه مراقبت، ،
:: برچسب‌ها: نشریه مراقبت, انجمن اپیدمیولوژی, سازمان دامپزشکی,
معرفی کتاب اپیدمیولوژی بالینی دامپزشکی
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 23:2

اپیدمیولوژی بالینی بی‌تردید از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شاخه‌های اپیدمیولوژی می‌باشد که همواره در خدمت رسانی و یاری کلینیسین‌ها و متخصصان رشته‌های مختلف علوم بالینی کوشیده است. در واقع اپیدمیولوژی بالینی چیزی جز به کار بستن هدفمند یافته‌ها و اصول اپیدمیولوژی در طب بالینی نیست. در دامپزشکی نیز متخصصان علوم بالینی همواره با موارد بالینی و بیماران در سطح فردی و جمعیتی سر و کار دارند و از این اصول در حل مشکلات گله و دیگر جوامع حیوانی مدد گرفته‌اند. هدف نهایی اپیدمیولوژی دامپزشکی چیزی جدای از هدف نهایی علم دامپزشکی یعنی ارتقای بهداشت عمومی و رفاه و بهره‌وری سرمایه‌ی دامی نیست.

کتاب حاضر با این رویکرد توسط رونالد دی اسمیت، استاد بازنشسته دانشگاه ایلینوی ایالات متحده امریکا تألیف و توسط دکتر حمیدرضا قیصری دانشیار گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه شیراز و دکتر امید علی نکوئی جهرمی دستیار ارشد اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ترجمه شده است.
فصل اول این کتاب به مقدمه؛ فصل دوم به تعیین حدود طبیعی؛ فصل سوم به ارزیابی آزمون‌های تشخیصی؛ فصل چهارم به کاربرد آزمون‌های تشخیصی؛ فصل پنجم به سنجش فراوانی بیماری‌ها؛ فصل ششم به ارزیابی خطر و پیشگیری؛ فصل هفتم سنجش و ارائه‌ی پیش‌آگهی‍‌ها؛ فصل هشتم به طراحی و ارزیابی کارآزمایی‌های بالینی؛ فصل نهم به معنی‌داری آماری؛ فصل دهم به بوم‌شناسی پزشکی و بررسی طغیان؛ فصل یازدهم به سنجش و بیان وقوع؛ فصل دوازدهم به اثبات علت؛ فصل سیزدهم به منبع و انتقال عوامل بیماری‌زا و فصل چهاردهم به هزینه‌های بیماری پرداخته است.
این کتاب در 325 صفحه توسط انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار انجمن، ،
:: برچسب‌ها: اپیدمیولوژی بالینی دامپزشکی,
انتشار دومین شماره نشریه مراقبت
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 7:14

دومین شماره دوماهنامه مراقبت (نشریه مشترك انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژي دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دفتر بهداشت و مدیریت بیماريهاي دامی سازمان دامپزشکی کشور) منتشر شد. مطالب این شماره عبارتند از :

سخن آغازین: روز جهانی دامپزشکی، دیباچه: واکسیناسیون، دریچه: ارزیابی اقتصادي واکسیناسیون درحیوانات، چشم انداز: دستورالعملهاي ملی و بین المللی واکسیناسیون بیماريهاي آبله، تب برفکی و شاربن، بازتاب: جشن روز جهانی دامپزشکی، گامهاي پژوهشی: معرفی کتاب اپیدمیولوژي بالینی دامپزشکی.

فایل کامل این شماره را از اینجا دریافت نمایید.



:: موضوعات مرتبط: انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی، اخبار انجمن، نشریه مراقبت، ،
:: برچسب‌ها: نشریه مراقبت, انجمن اپیدمیولوژی, سازمان دامپزشکی,
گزارش کارگاه آشنایی مقدماتی با SPSS- نوزدهم اردیبهشت ماه 1392
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 21:18

 

کارگاه آموزش مقدماتی SPSS در روز پنج شنبه مورخ 19 اردیبهشت ماه 1392در سالن پورمهدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار گردید. مدرس کارگاه جناب آقای دکتر اکبرین متخصص اپیدمیولوژی بودند که پس از مروری کوتاه بر مباحث آماری، شرکت کنندگان را با نرم افزار آشنا کرده و چگونگی استفاده از آن در آزمون های آماری را آموزش دادند.



:: موضوعات مرتبط: کارگاه های انجمن، اخبار انجمن، ،
:: برچسب‌ها: کارگاه SPSS, انجمن علمی اپیدمیولوژی,
بررسی همبستگی میزان بروز سل گاوی و سل انسانی در پنج منطقه کشور طی سال‌های 1378 تا 1387
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 21:32

 

نویسندگان: زهرا بلوکی، علیرضا باهنر، حسام الدین اکبرین، مهشید ناصحی

سابقه و هدف: Mycobacterium bovis را در ایجاد 5% تا 10% موارد سل انسانی به‌ویژه در اطفال و در مناطق دارای سطح بهداشت پایین دخیل می‌دانند. از آن‌جایی که حدود 25% از انسان‌های مسلول در کشور مبتلا به فرم خارج‌ریوی سل (که عموماً آن را به M. bovis نسبت می‌دهند) بوده و این میزان در حالت عادی نباید از 15% تجاوز نماید؛ لزوم بررسی این نسبت بالای موارد سل خارج‌ریوی در کشور و ارتباط آن با میزان بروز سل گاوی در هر منطقه، ضروری به ‌نظر می‌رسد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه‌‌ای از نوع اکولوژیک می‌باشد که در شهرستان‌های پنج استان کشور با میانگین میزان بروز بالای سل خارج ریوی نسبت به کل کشور تعریف شده است. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و نحلیل آماری قرار گرفت و از قسمت correlate همبستگی موارد سل محاسبه گردید.

یافته‌ها: در کل شهرستان‌های استا‌ن‌های مورد مطالعه "زابل" هر ساله بالاترین میزان بروز سل انسانی و سل خارج ریوی را به خود اختصاص داده و طی دوره مورد مطالعه، "سبزوار" به مدت 7 سال در کل شهرستان‌های مورد مطالعه، پایین‌ترین میزان بروز سل انسانی را داشته است ولی در مورد سل خارج‌ریوی پایین‌ترین میزان به شهرستان‌های استان کرمانشاه مربوط میشود. میزان بروز سل گاوی با سل خارج‌ریوی در استان‌های خراسان رضوی و کرمانشاه همبستگی منفی و در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و قم همبستگی مثبت نشان داد.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از استان قم به دلیل تحت پوشش بودن بخش وسیع‌تری از دام‌های استان، به واقعیت نزدیک‌تر است. در این مطالعه %28 موارد مسلول در شهرستان‌های استان‌های تحت مطالعه مبتلا به فرم خارج‌ریوی سل بودند که لزوم پیگیری علل فراوانی میزان بروز سل خارج‌ریوی امری ضروری به شمار می‌رود.

 کلمات کلیدی: سل گاوی، سل انسانی، همبستگی، ایران

دریافت مقاله کامل



:: موضوعات مرتبط: مقالات علمی اعضا، ،
:: برچسب‌ها: سل گاوی, سل انسانی, همبستگی, ایران,
عوامل مؤثر بر آلودگی گاوداری‌های تحت پوشش آزمون غربالگری توبرکولین به سل گاوی
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 1:11

نویسنده: دکتر حسام الدین اکبرین (خلاصه پایان نامه دکتری تخصصی)

مقدمه و روش کار: سل يكي از مهم‌ترين بيماري‌هاي عفوني و قابل انتقال بين انسان و حيوانات است كه طیف وسیعی از موجودات زنده به ابتلا به آن حساس هستند. در دنيا هر ساله بيش از 8 ميليون نفر به سل مبتلا مي‌شوند. انتقال سل گاوی طی سالیان متمادی از انسان به گاو و از گاو به انسان به اثبات رسیده است. چنان‌چه M. bovis را در ایجاد 5 تا 10 درصد موارد سل انسانی به خصوص در اطفال و در مناطق دارای سطح بهداشت پایین دخیل می‌دانند. مطالعه حاضر با هدف بررسي عوامل مؤثر بر آلودگی گاوداری‌های تحت پوشش آزمون توبركولين به سل گاوی انجام شد تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب کنترلی، تلاش در راه پیشگیری و کنترل بیشتر سل گاوی انجام شود. اين مطالعه، یک مطالعه مورد-شاهدي است كه در سطح گله‌های گاو شیری که تحت پوشش آزمون غربالگری توبرکولین قرار دارند؛ انجام شده است. گاوداری‌های مورد (62 فارم) از میان گاوداری‌های شيري تحت پوشش استان‌های تهران، البرز، همدان، اصفهان، قزوین، قم، مازندران و سمنان انتخاب شد که پس از نمونه‌برداري، از گره‌هاي لنفاوی مایکوباکتریوم بویس از آن‌ها در محيط كشت جدا گردید. گاوداری‌های شاهد(62 فارم) نیز از استان‌های یاد شده و بر اساس منفی بودن نتیجه تست توبرکولین انجام پذیرفت. گاوداری‌های شاهد بر اساس ظرفیت و فاصله با گاوداری‌های مورد، همسان شدند. تجزيه و تحليل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری Stata 11.2 انجام شد. براي تعيين ارتباط عوامل خطر در سطح گله از رگرسيون لجستيك شرطي استفاده گردید. اثر متقابل متغیرها نیز برآورد شد.

یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد به لحاظ روابط بین متغیرهای مستقل تحت مطالعه با ابتلا به سل گاوی، مدیریت مناسب کود(OR=0.12, P=0.003) شعله‌دهی منظم بهاربندها(OR= 0.21, P=0.03)  و حصارکشی منظم اطراف دامداری(OR= 0.17, P=0.02) ، سبب کاهش خطر آلودگی و وجود موش(OR= 4.9, P=0.04)  سبب افزایش خطر آلودگی به سل گاوی می‌شود.

نتیجه‌گیری: لزوم توجه جدی‌تر به مقوله مبارزه با جوندگان كاملاً محسوس مي‌باشد. لزوم افزایش همه‌جانبه برنامه‌ی غربالگری با تأکید بر لزوم تداوم برنامه تست و کشتار (با در نظر گرفتن حداکثر ممکن جمعیت تحت پوشش) در مناطق اقلیمی مختلف و کاربرد آن‌ها توصیه می‌شود. شاید زمان آن فرا رسیده باشد تا در سیاست‌های موجود کنترلی و قدمت مبارزه بازنگری صورت پذیرد و سیاست‌های مناسب‌تری اتخاذ گردد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات علمی اعضا، ،
:: برچسب‌ها: سل گاوی, غربالگری, توبرکولین,
تبریک سال نو و انتشار اولین شماره نشریه مراقبت
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 18:50

اولین نشریه مشترك انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژي دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دفتر بهداشت و مدیریت بیماريهاي دامی سازمان دامپزشکی کشور که به صورت اینترنتی منتشر می شود با عنوان "گاهنامه مراقبت" در اسفتد ماه 1391 برای همکاران و علاقمندان ارسال گردید.

اولین شماره گاهنامه مراقبت را می توانید از این لینک دریافت نمایید.

انجمن سال نو را خدمت شما تبریک عرض نموده و سالی پربار و سرشار از موفقیت و شادکامی برایتان آرزومند است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی، اخبار انجمن، نشریه مراقبت، ،
:: برچسب‌ها: گاهنامه مراقبت, تبریک سال نو,