انتشار هفدهمین شماره نشریه مراقبت
نوشته شده توسط دکتر محمد حسن ربیعی در ساعت 17:40

هفدهمین شماره نشریه الکترونیک مراقبت (مربوط به ماه های آذر و دی 1394) منتشر شد. برای دریافت این شماره نشریه اینجا کلیک نمایید.



:: موضوعات مرتبط: اخبار انجمن، نشریه مراقبت، ،
:: برچسب‌ها: هفدهمین, نشریه, مراقبت,
سرواپیدمیولوژی
نوشته شده توسط دکتر محمدحسن ربیعی در ساعت 19:38

سرواپیدمیولوژی

سرواپیدمیولوژی، بررسی بیماری و عفونت در جمعیت بوسیله اندازه گیری متغیرهای حاضر در سرم می باشد. یک طیفی از عناصر سازنده سرم شامل مواد معدنی، آنزیم ها و هورمون ها می توانند اندازه گیری شوند. یکی از اصلی ترین عناصر که به فراوانی اندازه گیری می شود، فعالیت آنتی بادی اختصاصی ایمونوگلوبولین ها است و در واقع بررسی آنتی بادی هست که به طور شایع فهم ما از سرولوژی را دربرمی گیرد. اصطلاح جایگزین برای اندازه گیری آنتی بادی، تیتراسیون و سنجش هست. آنتی بادی مدارکی درباره مواجه قبلی و یا حاضر با عامل عفونی را فراهم می کند و سنجش آن ها به طور شایع در طب دامپزشکی به عنوان یک ابزار نسبتا کارآمد و ارزان تشخیص این مواجه هم در سطح فردی و هم جمعیتی بکارگرفته می شوند

تشخیص سرولوژیکی بیماری بر پایه تشخیص آنتی بادی های در گردش، یکی از تکینیک های در دسترس برای شناسایی مواجه حاضر و قبلی با عامل عفونی است. یک طیفی از تست ها برای شناسایی واکنش آنتی ژن/آنتی بادی در طی 100 سال گذشته پیشرفت کرده است و و تعداد بیشتری نیز در حال اضافه شدن به این طیف هستند. توصیف این تکینیک ها در کتاب های ایمنی شناسی استاندارد پیدا می شود. تاکید می کنیم که در حال حاضر این تست ها عموما به سمت تشخیص آنتی ژن ها بجای آنتی بادی در عفونت حاضر، تغییر کرده اند.